Alamogordo - Carrizozo - Reisverslag uit Carrizozo, Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Alamogordo - Carrizozo - Reisverslag uit Carrizozo, Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Alamogordo - Carrizozo

Door: yvonne en Dirk

18 April 2012 | Verenigde Staten, Carrizozo

18 April. Van ‘Boot Hill RV Resort’ naar Carizozo (nog steeds New Mexico). Het is vandaag een bijzonder interessante dag geworden.
We zijn eerst naar het ‘New Mexico Museum of Space History’ geweest. Daar is de geschiedenis van de ruimtevaart uitvoerig te aanschouwen.
Bevat tentoonstellingen variërend van de eerste raket waarmee Robert Goddard experimenteerde in de buurt van Roswell (USA), tot een beeld van het International Space station. Verder worden de prestaties van mannen en vrouwen die de verkenning van de ruimte hebben bevorderd voor de mensheid getoond..
De raket slee, die de "Snelste Man nog in leven” tot een snelheid van 632 mph bracht.
Verder de Daisy Track, waarmee vliegmedische en ruimte gerelateerde tests werden uitgevoerd, die cruciaal waren in de ontwikkeling van componenten voor NASA's Project Mercury vluchten en het Project Apollo maanlandingen.
Astronaut Memorial Garden. Een eerbetoon aan de astronauten van Apollo 1, Space Shuttle’s ‘de Challenger’ en ‘de Columbia’, die zijn verongelukt.

Na de middag, na veel zoeken eindelijk bij ‘Nat.Solar Observatory Sacremento Peak’ Sunspot New Mexico aangekomen.
We mochten achter het raam de ‘Hilltop Dome’ in werking zien. Deze telescoop is in 1963 in werking gesteld en volgt de zon elke minuut zolang de zon zichtbaar is. Elke minuut wordt er een foto genomen.
De ‘Dunn Solar telescoop’ bevat 2 spiegels in de top, die het zonlicht via een buis, die vacuüm gezogen is, naar beneden brengt naar het centrum van de 1ste spiegel van 163cm diameter op 57m onder begane grond niveau. Deze spiegel zend het licht terug naar de begane grond om daar door computers geanaliseerd te worden.
Het zichtbare gedeelte van de toren is 41m hoog echter onder de grond is de toren nog eens 72m diep. De apparatuur, de computers etc. zijn up to date, de ‘Dunn Solar telescoop’is echter van 1969 en de ‘Hilltop Dome’van 1963.
We kwamen nog een Nederlandse Astroloog tegen afgestudeerd in Utrecht, die al 17 jr bij het observatorium werkt en die aan ons Engels hoorde dat we Nederlanders waren en gelijk naar ons toe kwam. Hij heeft ons het een en ander toegelicht.
Op de berg er naar toe lag nog wat sneeuw. De hoogste punt van de berg was ca 2700m.
Na nog 1 uur naar het noorden gereden te hebben zijn we gestopt bij de 1ste RV campground die we tegen kwamen (en dat zijn er niet veel. Hier waait het weer heel erg.

• 20 April 2012 - 07:25

Dirk En Marijke:

Wel weer geweldig om al die aparte dingen te zien en weer zoveel mee te maken.
    Vast wel weer jammer dat het eind van de reis al weer in zicht komt.
    Nog veel plezier en tot later.

• 21 April 2012 - 02:14

Dirk En Marijke :

Niet jammer hoor het is al mooi als alles weer goed is gegaan en we kunnen weer zeggen we zien jullie volgende week. Liefs