Guadalupe Mountains NP - Carlsbad Caverns NP - Reisverslag uit Carlsbad, Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Guadalupe Mountains NP - Carlsbad Caverns NP - Reisverslag uit Carlsbad, Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Guadalupe Mountains NP - Carlsbad Caverns NP

Door: yvonne en Dirk

16 April 2012 | Verenigde Staten, Carlsbad

16 april. Van ‘Guadalupe Mountains NP’ naar ‘Carlsbad Caverns NP’. Het is vandaag naar de grotten maar ca 32 mile. Daarna zijn naar de ‘Carlsbad Campgrounds’ gegaan. Daar hebben we een Full Hookup plaats met dus WiFi, mooi zonnig warm weer en met de korte broek weer aan. Yvonne was de laatste dagen nogal grieperig met enorme hoestbuien en heeft waarachtig al 2 dagen niet gerookt!! Vandaag gaat het weer een beetje beter en heeft gelijk de was weer gedaan.
De grotten waren erg interessant om te zien. We zijn met een gids gegaan, die we nauwelijks konden verstaan en met ons nog ca 40 mensen. De faciliteiten in het park waren erg goed; enorme parkeerplaatsen, mooie wegen er naar toe, een filmzaal, een restaurant, een winkel en 4 liften naar beneden de centrale hal van de grotten in. Die lag op 240m diepte, de lift deed er 1 minuut over !! Als de rancher het licht in de lift uit deed, zag je de vierkant uitgehouwen schacht in een rot gang voorbij gaan.
Het zgn Delaware Basin in West Texas en in het zuiden van New Mexico is beroemd vanwege de grote olievelden en een gefossiliseerd rif. Guadalupe Mountains NP en Carlsbad Caverns NP is onderdeel van die rif in een inlandse zee, die het bekken er achter beschermde. Nadat het zeeniveau aanmerkelijk gezakt was werd het rif een bergketen en het bekken land; nu de ‘Chihuahuan woestijn’. Het bekken maakt deel uit van de grotere Perm Bekken , zelf onderdeel van de Mid-Continent Oil Field . We hebben dan ook voor het eerst enkele
ja knikkers gezien en verder vele olie locaties.
De vorming van de grotten is naar schatting 1,2 miljoen jaar geleden begonnen. De grote ruimten zijn deels door gas, wat uit de olievelden door de poreuze kalksteen lagen naar boven kwam, welk met water en kalk een verbinding aanging en zich dan heel snel door de poreuze kalklagen at en grote ruimten creëerde. En deels door water wat van boven af door de kalklagen sijpelde en zo ook een chemische verbinding aanging met de kalksteen, maar op een veel langzamere wijze de ruimten maakte. Je ziet in de ruimten grote brokken steen naast de diverse creaties.
Trouwens we zitten in een andere tijdzone, n.l. 1 uur vroeger of wel 8 uur verschil met Nederlandse tijd
Dirk

• 17 April 2012 - 09:40

Reina Kats:

slaap lekker het is hier in Etten Leur op 17 April 11 uur behoorlijk koud Dirk je hebt mooie foto's gemaakt van de grotten het lijk me wel een bijzondere reis door die reisverslagen had ik nog nooit van gehoord op deze manier Yvon wens je beterschap met de griep en nog veel plezier gr Reina doei

• 17 April 2012 - 13:27

Reina:

Reina nou weet ik dat jij denkt dat Dirk ALLES kan en doet Nou zo is het toevallig niet De foto,s zijn ALLEMAAL gemaakt door mij dus door YVON het is maar dat je het weet Straks kun je van Dirk de film weer bekijken
    Doei