Fort Davis - Guadalupe Mountains NP - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Fort Davis - Guadalupe Mountains NP - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Fort Davis - Guadalupe Mountains NP

Door: yvonne en Dirk

15 April 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

15 april. Nu gaat de reis van Fort Davis naar ‘Guadalupe Mountains NP’. Het is ca 100 mile zonder een benzinepomp, zo waarschuwde ons de manager van de camping. Trouwens een heel aardige kerel, die vroeger 2 grote ranches heeft gehad, maar er mee op moest houden vanwege de droogte en ook omdat veel vlees uit b.v. Argentinië komt voor prijzen waar de Amerikaanse veeboer het niet voor kan leveren.
Hij is toen bij de spoorwegen gaan werken. Hij vertelde dat de totale lengte van loc’s en wagons max. 1 mile bedraagt (1,6 km), omdat bij enkel spoor de passeer-plaatsen 1 mile is. Verder worden alle loc’s (soms zijn het er 4; 3 voor en 1 achterop) door de voorste loc computergestuurd, zodat er geen verschil is tussen trekkracht of duw kracht.
Het heeft vannacht nog heel hard gewaaid onderweg naar ons volgend punt zag je grote stofwolken. De 1ste 60mile zijn we 1 auto tegen gekomen, toen een stuk autoweg met bijna alleen trailers en vervolgens weer een weg van ca 50mile zonder 1 auto. Eindeloze wegen, je rijdt weer door de “desert”, met hier en daar een ranche. We waren vroeg in Guadalupe Mountains NP.
Het is een natuurpark met nog een 150 jaar oude boerderij, waarin nu een museum was ondergebracht. De bewoners hadden destijds een waterbron, maakten hun eigen elektriciteit met een windmolen. Ook hadden ze natuurlijk gas veroorzaakt door olie diep onder de grond.
Verder kun je met de auto niet door het park rijden, het is alleen geschikt voor wandelaars. Ook hier heb je o.a. de bergleeuw, veel verschillende vogels, konijnen en veel slangen.
We zijn op het camp van het NP blijven staan; de kosten zijn $ 8,00. Je hebt hier geen elektra, water en riool bij de camper. Het is koud vandaag t.o.v. gisteren en nog steeds veel wind. Het was weer lange broeken weer.
Ook hier kwamen we een stel tegen waarmee we een praatje gemaakt hebben. Een jong Canadees stel met 2 kinderen (5 en 1 ½ jaar), die al vanaf januari in een oud VW busje in USA rondtrekken. Dat max. 6 maand lang (zolang mag je maar in Amerika verblijven) en dan nog door Canada tot ca november. Ze staan overal vrij zonder problemen met de politie.
Dirk