Marathon - Big Bend NP - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Marathon - Big Bend NP - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Marathon - Big Bend NP

Door: yvonne en Dirk

13 April 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

13 april. Om 8.15uur zijn we vertrokken uit Marathon op weg naar het nabij gelegen
‘Big Bend National park’.
Om 9.30uur reden we door de toegangspoort. De toegang tot het park is $ 20,00 en dan mag je er 7 dagen verblijven. Als je meerdere NP’s wilt gaan bezoeken kun je beter een jaarkaart voor $ 80,00 kopen. Als je er wilt blijven overnachten moet je wel bij betalen, n.l. $14,00 zonder water, elektriciteit of WIFI aansluiting.
Het was vandaag weer erg warm, eigenlijk te warm en dan te weten dat het park in het zuidwesten van Texas ligt. Er zijn heel veel jonge mensen die er gaan wandelen (hiken). Daar zijn we dus s’avonds op het kamp achter gekomen, want onder weg zie je niets of niemand Een enkele auto maar dat is het dan wel. Je ziet ook geen klimmers want bergen zijn er genoeg. Wel zijn er nog ca 15-20st zwarte beren, ca 2 dozijn bergleeuwen en zgn Javelinas die lijken op wilde zwijnen, ze zijn echter geen familie van het varken. Er zijn speciale kasten op de campgrounds waar je voedsel in kunt doen als je b.v. met tent bent, om te voorkomen dat bruine beren of de Javelinas jouw eten komen op maken. Beiden hebben n.l. een zeer sterk reukvermogen.
Het is erg groot ca 800.000 acres = ca 320.000 ha, erg dor; het heeft er al lang niet meer geregend.
Als je ziet hoeveel grond er uitgespoeld is tot vaak diepe kanalen dan kan er heel veel water vallen en we denken dat het er dan heel erg mooi is. Zoals ik al zei het is er droog en is woestijn. Het is woestijn geworden t.g.v. overweiding. Er groeit wat laag spul, wat bijzondere vetplanten en natuurlijk vele grote, kleine, lage en hoge JUCCA’s die volop in bloei zijn.
De bergen waren mooi met veel verschillende kleuren, vormen en hoogtes.

Om een uur of 4 waren we bij ons kamp en dat is dus echt kamperen want je hebt dus geen electra, dus geen douche en dan voel je je echt wel vies na zo’n zweetdag.
Nou ook nog uitgebreid gekookt wat denk je van BRUINE bonen .
Het is hier al vroeg donker n.l om half 9, maar dan zit je nog heerlijk buiten en wat je dan boven je ziet dat is werkelijk zo’n mooie sterrenhemel; heel helder en met heel heel veel sterren.
Om 10 uur in ons even zo’n poezelig bedje gekropen.