Marokko met de camper - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Marokko met de camper - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Marokko met de camper

Door: Dirk

06 Juni 2013 | Frankrijk, Lourdes

6-6-2013 Jaca, camping ‘Victoria’ – Lourdes ca 150km.

Dit is een heel mooie rit door de pyreneen. We waren al bijtijds in Lourdes en zijn na een broodje eten naar de grot gelopen, ca 2km van de camping af.
Onderweg naar de grot eerst nog een kopje koffie gedronken. Wandelen is nog steeds niet mijn favoriete bezigheid.
Bij de grot was het bij aankomst nog helemaal niet druk, zoals Yvonne het de vorige keer had meegemaakt.
Later op de middag werd het ineens drukker. Eerst de 3 kerken boven elkaar bekeken, daar was trouwens weinig belangstelling voor.
Maar later bij de grot !!! En bij het kaarsen branden. Werkelijk ongelooflijk. !! Met speciale ‘voertuigen’ worden daar gehandicapten, oude mensen etc. langs Bernadette in de grot gereden. Dat schijnt je te troosten. Verschillende mensen zitten geknield te bidden voor de grot.
Ook zie je mensen lopen met klein tot grote jerrycans, die ze met Lourdes water hebben gevuld.
Bij de afdeling ‘kaarsje branden’ zie polsdikke exemplaren van wel 1,5m lang, die iemand in de fik heeft gestoken. Deze heeft zeker heel wat goed te maken.
Ik moet bekennen, dat ik dit alles met opperste verbazing heb aanschouwd !! Hoe is het in tijden van bewustwording mogelijk dat mensen in dit sprookje nog geloven.
Maar helaas voor al die belangstelling, kregen we daar onze 1ste regenbui van een paar uur te verwerken.
Eerst maar weer schuilen met een bak koffie. Maar de regen hield maar aan. Dus maar weer een paraplu gekocht. We hebben er wel meer in de camper, maar nemen ze nooit mee. Hetzelfde geld ook voor de plastic regenjasjes.