Marokko met de camper - Reisverslag uit Jaca, Spanje van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Marokko met de camper - Reisverslag uit Jaca, Spanje van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Marokko met de camper

Door: Dirk

05 Juni 2013 | Spanje, Jaca

5-6-2013 Madrid camping ‘Arco Iris’ – Jaca, camping ‘Victoria’ca 500km.

Deze nacht was een stuk koeler, hoewel het nog altijd 28gr.C is. We rijden om 8.30uur van de camping af om ons te storten in het nog drukkere Madrid’s ochtend verkeer.
Het is nu een drukke kleine camping met schoon sanitair. We stonden eerst op een camperplaats hier in Jaca. We konden niet buiten zitten en met 28gr.C is het in de camper afzien.
De tocht was erg mooi, vooral het laatste gedeelte, het begin van de pyreneen. Er lag nog heel veel sneeuw op de hoogste toppen.
De infrastructuur van de wegen in Spanje is geweldig goed. 500km in Spanje is gelijk aan 200km in Marokko.

Een nabeschouwing over Marokko geeft het volgende beeld,
positief:
1) leven kan heel goedkoop zijn als je de inkopen in de kleine winkeltjes of op de markt doet. De Marjane supermarkten zijn in 1ste instantie voor de toerist en de beter gesitueerde Marokkaan. Ze zijn wel veel schoner.
2) De natuur is erg mooi en afwisselend.
3) De brandstof (diesel) is bijna 50% goedkoper.
4) De autowegen zijn prima te berijden.
5) De agenten zijn vriendelijk, je word niet of nauwelijks aangehouden.

Negatief:
1) Marokkanen zijn niet vriendelijk, op enkele uitzondering na.
2) Ze staan altijd met het handje klaar voor geld.
3) Als ze je kunnen oplichten doen ze dat, vooral wanneer je hun taal niet spreekt, b.v. Arabisch of Frans.
4) Bijna niemand spreekt b.v. Engels of Duits.
5) De weg vragen of op de kaart laten zien waar je heen wilt, is vaak een probleem omdat er heel veel mensen niet kunnen lezen.
6) Sanitair is overal erg slecht; je moet selfsupporting zijn.
7) Campings zien er allemaal onverzorgd uit, geen onderhoud.
8) Nationale wegen matig tot slecht
Tot zover. Morgen gaan we naar Lourdes. De vorige keer dat we daar waren regende het pijpenstelen en is alleen Yvonne op pad geweest. Ik wil ook zien wat Lourdes inhoud.

• 05 Juni 2013 - 18:40

Nely:

Hoi Dirk en Yvonne,
    Nemen jullie ook Lourdes water mee????
    Hoop dat dan geen regenwater is.
    Geniet nog maar lekker van jullie bijzondere vakantie.
    Groetjes van ons.

• 05 Juni 2013 - 20:33

Teun:

Lourdes oké, als je je maar niet laat bekeren. Best interessant, maar ongelovig dat mensen
    in deze tijd er nog zo mee willen omgaan c.q. in geloven.
    Heb een goede thuis reis. Bedankt voor jullie consequente verslag legging.

Teun.