Santa Fe - Chama(NM) - Reisverslag uit Chama, Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu Santa Fe - Chama(NM) - Reisverslag uit Chama, Verenigde Staten van dirkenyvonne - WaarBenJij.nu

Santa Fe - Chama(NM)

Door: yvonne en Dirk

20 April 2012 | Verenigde Staten, Chama

20 april, maar mijn bijdrage begint nog bij de 19de waarom: als we naar Amsterdam vliegen slaan we een nacht over en ik had bij de dokter slaappillen gevraagd en inslaap pillen gekregen. Commentaar geleverd maar ik kreeg niets anders. Om die dingen nou uit te testen, want meten is weten, hebben we gisteravond om half 9 zo’n pil genomen en wat denk je slapen tot half 11, plassen en weer verder slapen tot half 4 en weer verder tot half 8. Is het een uitkomst?? We nemen op de terug reis met vol vertrouwen zo’n pil. Hopen dat hij werkt van NewYork tot Amsterdam.
Nou vandaag; het was een mooie dag. We wilden eerst een dag naar Santa Fe, de bus stopte bijna voor de camping deur, maar om in de stad te lopen zag Dirk niet zo zitten. Dus het plan opgepakt om naar de verschillende Pueblo’s te gaan in de omgeving (Reservaten voor de Indianen ) Eerst kwamen we er al bij een waar alleen zandwegen waren maar, waar je ook niet mocht fotograferen. Daar was ook weinig leven of liever gezegd helemaal niet. Verder gereden naar Pojoaque Pueblo. Daar is een galerij waar de kunst van de Indianen is te bewonderen en te koop is. Van alles van sieraden tot kleden , alles even kleurrijk en echt kunst.
Zonder iets te kopen hebben we daar op ons gemak rond gekeken. Toen naar het museum, al net zo kleurrijk en vandaar naar een ander museum van een beeldhoudster, gevestigd in de ronde toren op de foto.
Wat ze maakt in klei en brons is heel bijzonder, kijk anders even op haar site. Haar naam is Roxanne Swentzell. Ze is van Indiaanse afkomst, maar haar moeder is met een Duitser getrouwd, vandaar die achternaam.
Alles wat plat is naast die toren, daar zijn ateliers voor alle uiteen lopende kunstenaars. Jammer genoeg niet allemaal in gebruik want hier geld ook ‘het seizoen is nog niet begonnen.’ Verder hebben we getracht nog een reservaat te bekijken maar je moet je registreren, melden en afmelden. Nou dat hebben we al eens mee gemaakt en geen zin aan.
Dus verder gereden ,toch weer zo’n 128 mile, maar een prachtige rit. Sneeuw in de verte op de bergen , groen in het dal, bergen met alle kleuren van de regenboog en wat heel belangrijk was we hebben onderweg water gezien. Sloten en meren.
We zijn nu op een RV campground ‘Little Creel Resort’ in Chama(NM) . Dit resort heeft heel veel hutten voor de verhuur en maar een paar plaatsen voor campers.
De eigenaar hier (te vies om aan te pakken) vertelde dat we hier op ca:2500 meter hoogte zitten en dat het nog kan vriezen in de nacht.
Groeten Yvonne